Kun sinun pitää saada juuri oikea osa hajonneen tilalle, ja mieluummin tänään kuin ensi viikolla, ei kannata mennä nettiin googlaamaan. Sitä varten on Tehohydron noutomyymälä, josta saat osien lisäksi osaamista ja erityisasiantuntemusta. Remeon korjaamopäällikkö Matti Kunttu kertoo, miksi hän vierailee mielellään juuri Tehohydron myymälässä.
Kovassa käytössä luotettavimmatkin laitteet rikkoutuvat, letkut repeilevät, paineet katoavat ja nostolaitteet kuukahtavat. Hydrauliikkaletkut, liittimet, paineosat ja tiivisteet, laakerit, pumput sekä venttiilit. Häiriön syy voi olla monessa paikassa. Mitä monimutkaisempi laite, sitä enempi tarvitaan varaosamyyjältä teknistä tietämystä ja ongelmanratkaisukykyä.
Tehohydron myymälän mittavasta valikoimasta löytyy lähes kaikkea, mitä asiakkaat hydrauliikka- ja pneumatiikkajärjestelmiinsä tarvitsevat. Tuhansia laadukkaita tuotteita – hydrauliikassa järjestelmän alkutekijöistä lähtien. Jos häiriön syy on epäselvä, oikean varaosan löytämisessä auttaa henkilöstön asiantuntemus ja pitkä kokemus.
Kannattaa kysyä suoraan asiantuntijalta
Hydrauliikka on kovilla Suomen ilmastossa. Lappeenrannan Remeolla korjaamopäällikkönä toimiva Matti Kunttu vierailee Tehohydron myymälässä viikoittain. Ja yleensä varaosan tarve on akuutti. Sillä kuten Matti itse asian sanoo ”hydrauliikka on yllätyksellistä”. Kaikkea ei voi millään ennakoida. Usein laite sanoo sopimuksen irti ”yks-kaks”. Remeon tapauksessa puhutaan jäteautoista, puristimista, jätteenkäsittelylaitteista ja kiinteiden polttoaineiden murskaimista.
”Kuluvaa osaa, kuten letkuja ja tiivistetarpeita, niitä tulee haettua eniten. En juurikaan ole erikoiskomponentteja tarvinnut. Osat löytyvät lähes takuuvarmasti Tehohydron hyllystä. Myyjät ovat kokeneita asiantuntijoita, joten palvelu on pelannut erinomaisesti. Olen niin pitkään (kymmeniä vuosia) asioinut Tehohydron myymälässä, että tuntuu kuin olisimme melkein yhtä porukkaa. Kun puolin ja toisin tunnemme toisemme ja asiamme, niin hommat sujuvat. Tiedämme tarkkaan, minkälaisten laitteiden kanssa olemme tekemisissä”, toteaa Remeon Matti Kunttu.
Akuuttiin tarpeeseen varaosa nopeasti
Pääosa Tehohydron myymälän asiakkaista hakee osaa juuri välittömään tarpeeseen – laite ei syystä tai toisesta toimi moitteettomasti – tai ollenkaan. Helpoin tapaus on sellainen, jossa asiakas tulee myymälän tiskille hajonnut osa kädessään ja haluaa vastaavan tilalle. Myyjän osaaminen ja kokemus eri laitteista punnitaan erityisesti silloin, kun mallia ei ole mukana.
”Asiakas ei useinkaan ole, eikä tarvitsekaan olla, hydrauliikan asiantuntija. Se on meidän asiantuntijapalvelua, että me pystymme asiakkaan kuvailun perusteella päättelemään, mitä osaa hänen hajonnut laitteensa mahdollisesti kaipaa. Joskus asiakas haluaa myös jonkun muutoksen laitteeseensa. Voimme olla apuna myös sen suunnittelussa ja valmistuksessa”, kertoo Tehohydron myyntipäällikkö Petteri Mononen.
Asiakkaan tuntemuksella parempaan asiakaspalveluun
Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin pystyt tätä palvelemaan. Tämä vanha totuus pätee myös hydrauliikan osien myynnissä. Siitä hyötyvät sekä asiakas että myymälä.
Vuosikymmenten aikana Tehohydrolle on kertynyt runsaasti tietoa myydyistä varaosista. Tämän ansiosta moniin asiakkaan tarpeisiin osataan jo varautua, ja pitää paljon kuluvaa tavaraa myymälän listalla. Remeonkaan ei kannata pitää omassa varaosahyllyssä juuri nippaa kummempaa osaa, kun voi tukeutua Tehohydron myymälään, josta tarpeelliset varaosat saa noudettua nopeasti, kun tarve vaatii. Kovin pitkään osia ei ole mahdollista odotellakaan, sillä kotitalouksilta tulee nopeasti noottia, jos jäteautot seisovat korjaamolla.
”Joskus on käynyt niinkin, että kun valmista osaa ei ole ollut hyllyssä, niin olen kysynyt, että onnistuuko teiltä tällaisen osan tekeminen. Tehohydrolta löytyy ammattitaitoa ja palvelu toimii. Ovat osaavia ukkoja”, Matti Kunttu kiittelee.
Myymälävarastoa täydennetään koko ajan
”Asiakasrekisterin ylläpitäminen on asiakaspalvelua. Se on apuna, kun pidetään oikeanlaisia tuotteita hyllyssä. Kun voimme kirjata tietokoneelle asiakkaan ostohistorian ja käytössä olevat järjestelmät sekä muut tärkeät tiedot, se auttaa meitä palvelemaan paremmin, kun asiakas palaa myymälään. Karsimme pois tuotteita, jotka jäävät seisomaan hyllyyn ja täydennämme sitä liikkuvalla tavaralla. Se on jatkuva prosessi”, kertoo Tehohydron Petteri Mononen.
Nopeat yhteydet varaosatoimittajiin
Kaikkea ei tietenkään Tehohydron myymälästäkään löydy, vaikka paljon löytyykin, noin 8500 eri tuotenimikettä. Letkut, liittimet ja muut sen kaltaiset varaosat, niitä saa Petteri Monosen mukaan nopeastikin myymälään tilaamalla – usein jo seuraavaksi päiväksi. Mutta tietyt komponentit, moottorit, pumput ja venttiilit, niissä toimitusaika voi olla puolikin vuotta. Aina pannaan kaikki kuitenkin peliin, jotta asiakas saa osansa mahdollisimman nopeasti. Tässä apuun tulee Tehohydron pitkä toimintahistoria ja toimivat yhteydet varaosatoimittajiin.
”Meillä on hyvät kontaktit Eurooppaan, josta saamme nopealla aikataululla kumppanilta tiedon, onko asiakkaan tarvitsemaa osaa tarjolla. Jos osa sieltä löytyy, niin se saadaan sieltä nopeastikin Tehohydron hyllyyn ja asiakkaalle”, Petteri Mononen kertoo.
Tarjotaan osien lisäksi osaamista ja ammattitaitoa
Tehohydron myymälän etuihin kuuluu, että se osa isompaa yritystä. Tehohydro tarjoaa asiakkailleen niin kunnossapitoa, ennakoivaa huoltoa, laitteiden modernisointia, asennusta kuin korjausta. Kokonaisvaltainen ymmärrys järjestelmistä on eduksi, kun halutaan, että hydrauliikka- ja pneumatiikkajärjestelmät toimivat moitteettomasti. Tehohydron laaja kokemus järjestelmistä ja laitteista on myös myymälähenkilökunnan käytössä.
Asiakkaita Tehohydron myymälässä riittää laidasta laitaan, autoilijoista urakoitsijoihin, maanviljelijöistä ja huoltoliikkeistä tehtaan kunnossapito-osastoihin. Heitä palvelee yhteensä viisi ammattitaitoista myyjää, joista tuoreimmallakin kaverilla on vuosien kokemus Tehohydron palveluksessa.
PETTERI MONONEN
Myyntipäällikkö
050 408 1787
petteri.mononen@tehohydro.fi